Americký sen (88)

30. 04. 2017 19:54:08
Příběh na pokračování. Autentické životní osudy české emigrantské rodiny v Československu, Rakousku a USA v období od roku 1976 do současnosti. Tramvaje z Čech, opravy strojů a koňský chomout. Vancouver, podzim, zima 1998/1999.

27. října. Ahoj Ingrid, Franto & spol., už jsem zase tady, u psaní dopisu. S velkou pravděpodobností bychom - já, Luisa a Destiny - přijeli do Rapotína. Na počátku února, kdy jsou letenky nejlevnější. V té době se dají pořídit za 500 USD na hlavu. Nejdůležitější část rozhodnutí je pro mě zaplacený dluh. Zatím se držím předpovědi. Budu mít vše splaceno do konce roku. Také moje smlouva končí 31. prosince, počítám, že se měsíc protáhne. Přede dvěma týdny jsem vypověděl moje životně nejhorší pracovní zadání a začal jsem novou zakázku, krátkodobou - na dva měsíce. Tentokrát je zakázka plný opak předchozí. Pracuju s jednou programátorkou, chytrou a pracovitou. Poprvé v životě hraju druhé housle v programování. Shodou okolností je Amy Češka. Její prababička odešla do USA ve 20. letech, později se vrátila do Čech. Její dcera se vrátila do USA a vzala si českého emigranta. Tož tak to chodí, lidi nevijó, kam se vrtnout. Zpět k věci. Přijeli bychom na tři týdny, hlavně na lyžování na běžkách. Napište nám, jestli se Vám to hodí. Jakou má Franta (máš Franto) velikost klobouku? Third time makes the charm - do třetice všeho dobrého, zvlášť klobouku.

8. ledna. Ahoj Ingrid, Franto & spol., na rozcvičku: v místním plátku “Oregoňan” město otisklo článek o zavádění tramvají. Portland má rychlodráhu s vozy většími a těžšími pro dopravu do města a blízkého okolí. Teď město zavádí tramvaje pro vnitřní město. Do konkurzu na tramvaje se přihlásila Siemens A.G., Mercedes a Škoda Plzeň. Škoda vyhrála konkurz ve všech kategoriích: pohodlí jízdy, pohodlí nastupování a vystupování, spolehlivost a nejmenší skřípění nákolků o koleje v zatáčkách. Už si spořím na šalinkartu.

Vše jde zatím podle plánu. Koncem prosince jsem vyplatil dluhy. Ačkoli jsem okamžitě udělal další, kterého se snadno zbavím. Luisa se zapsala na školu léčivých umění (East-West Colleage of Healing Arts). 4. ledna šla na první přednášky. Po roce bude vyučená masážní léčitelka. Obsahem studia jsou terapie z východu a západu na udržování zdraví. Školné mě stálo 6.000 USD. Ve svém oboru je E-WC dobře ceněná v celých U.S. a navíc je blízko. Zítra pojedu s Luisou na kole, aby si odzkoušela a porovnala dopravu autem a na kole.

Od prosince máme nové, byť ojeté, auto. V prosinci Viki poslala Honzu předem z práce. Takže H.. seděl v Dodge, na místě vedle řidiče. Najednou jela kolem další dodávka a narazila nám řidičovy dveře. Řidička dodávky se rychle rozhlédla, příliš rychle - protože přehlédla H. - a spěšně zmizela. Zločin nezůstal bez následku, ale beze stopy taky ne. Honza si pěkně zapsal číslo. Večer jí Viki zavolala - do čtvrti Portlandu zvané Lake Oswego = nejdražší čtvrť Portlandu. Obnoxious bitch! (drzá čuba). “Já jsem nikoho neviděla, takže jsem nic neuděla”. Nakonec nám její pojišťovna zaplatila 1.140 USD, za které jsme si koupili Buick Skylark, model z roku 1988 (za 1000 USD). Karoserie je v dobrém stavu. Motor neměl dobrou údržbu, ale možná přežil nedostatek péče. Je to 2.3l, čtyřválec, vstřikování do hlav, 160 koní. Motor vypadá pěkně navržený. Má najeto 100.000 mil. Shodou okolností se nám Dodge pokazil. Nechce startovat. Takže mám práci na zítřek. Viki najede 2.500 mil měsíčně, takže nestihnu všechnu údržbu.

Od 18. března do 5. dubna má Luisa prázdniny. Nemůžu si vzpomenout, jestli v tom čase lyžování za něco stojí. Luisa nechce minout školu. Mně práce vychází dobře. V listopadu jsem začal nový kontrakt - do konce února, za 55 USD/hodina. Vedu pět lidí, jsme daleko před termínem a hlavně daleko před jinými dodavateli. Takže: můžu si vzít dovolenou v únoru, protože se protáhne o čekání na dodavatele. Nebo skončím podle kontraktu a vezmu si dovolenou v březnu. V každém případě, mohu si zvolit, jak se mi to hodí.

Pokusím se sehnat hortensie “Nikko”. Měl by to být celkem snadný úkol pro mého věrného Bavoráka. Různá zahradnictví jsou většinou daleko v zázemí, mimo dosah bicyklu.

20. února. Dneska ráno jsem telefonoval. Jak už jsem se zmínil, nezbyla mi energie na cestování. Můj boss by mě nechal jít na týden. Týden je ale málo, člověk je zpitomělý z cesty na tři dny. Smlouvání delšího času by stálo úsilí, taky nalezení levnějších letenek. Hlavně ale, Destiny ani Luisa nechtějí vynechat školu. Destiny kvůli řidičskému kurzu, Luisa žere svoji školu. Už pomýšlí na pokračování na doktorku přírodního léčení. Zítra jedou obě na první cyklistický závod v letošní sezóně. Závod “časovka chlapáckého mrazu” (Jack frost timetrial) je ve Vancouveru.

O maturitě: nic takového v Americe. Střední škola neznamená nic. Na konci dostaneš potvrzení o ukončení střední školy (GED = general education diploma), když dochodíš. Není výjimkou, že studenti odejdou ve druhém ročníku na vysokou nebo vyšší školu. Podmínkou k přijetí na vysoké školy je počet bodů na testu vědeckých schopností (SAT = scholastic aptitude test) pro školy s technickým zaměřením, testu schopností pro právnické školy (LSAT = law school admission test) atd. Testy jsou nezávislé na škole, kdokoliv, kdekoliv může zaplatit 75 USD a podrobit se testu. Obyčejně v lednu každého roku.

Viki, jak už víte, si pořídila koně. Takže je po uši v dluhu. Nevím přesně kolik, řekl bych, že dluží mezi 20 – 30.000 USD. Dříve jsem jí dluh vyplatil, ale ona si hned pořídila novou úvěrovou kartu. Tentokrát s vyšším úvěrem, protože tak dobře splácela. Nadarmo jsem jí vysvětloval složený úrok, kdy platíš úrok z úroku. Výsledkem je praktická matematika. Všechno, co vydělá, do posledního měďáku, jde na její splátky, včetně příspěvku do domácnosti od Honzy. Jenomže splátky nejsou dostatečně velké, pokrývají jenom úrok. Nemůže vynechat práci ani když je nemocná. Navíc je dálkovým zemědělcem. Mi Cara je výjimečný kůň, mohla by přinést aspoň hodnotu dluhu. Nemyslím si ale, že ji Viki prodá.

Václav

Autor: Bohdan Koverdynský | neděle 30.4.2017 19:54 | karma článku: 16.69 | přečteno: 334x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 13.84 | Přečteno: 180 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 189 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.87 | Přečteno: 121 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 10.42 | Přečteno: 184 | Diskuse

Pavel Liprt

Narozeninová ženuška má

Narozeninový věk se přece u dámy neříká, to bych byl opravdu hrozný nešika, můžete však snadno vyčíst z této básně, že je mi s mojí ženou už mnoho let krásně.

26.3.2024 v 11:07 | Karma článku: 13.35 | Přečteno: 437 | Diskuse
Počet článků 118 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 332

Bezpečnostní analytik a občasný publicista.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...